Parowy ciągnik artyleryjski Nicolasa Cugnota z 1769r.
Lokomotywa drogowa (ciągnik parowy) z ok. 1881r.
Ford T z 1909r.
Pierwszy użyty bojowo czołg Mark I z 1916r
KALENDARIUM
ok. 4000 p.n.e. - koło
1740 - najstarszy znany rysunek parowego działa samobieżnego
1769 - artyleryjski ciągnik parowy Nicolasa Cugnota
1801 - parowy trójkołowiec Richarda Trevithicka
1825 - dyliżans parowy (omnibus) Gurneya w Anglii
1834 - dyliżans parowy Dietza w Francji
1865 - angielska ustawa Akt czerwonej chorągwi praktycznie zakazuje używania drogowych
pojazdów parowych
1875 - pierwszy pojazd z silnikiem spalinowym - Sigfried Morus, Wiedeń
1888 - samochód z skrzynią biegów - K. Benz
1888 - opona pneumatyczna - J. Dunlop
1897 - Stanisław Grodzki uzyskuje pierwsze prawo jazdy wydane w Warszawie na prowadzenie
samochodu Peugeot P - 9
1904 - w Warszawie powstają omnibusy z silnikiem
1913 - taśma produkcyjna - Henry Ford
1919 - rozrusznik elektryczny
1925 - hamulec hydrauliczny
1932 - automatyczna skrzynia biegów - F. Kreis, Niemcy
1957 - opona bezdętkowa
|